Foto: Peggy_Marco

Viktig seier for frivilligheten

, skrevet av Tore Aune

Stortinget vedtok i dag at frivilligheten skal få mye mer forutsigbare regler for økonomi. Det gjør at frivillighets-gnisten kan bestå.

Kort forklart: moms, eller MVA, er en naturlig del av all økonomi i frivilligheten, for eksempel i Juba. Når en frivillig organisasjon betaler moms på det som kjøpes av varer og tjenester, skal organisasjonen få denne momsen tilbake fra staten, fordi det utgjør en så stor del av utgiftene – altså momskompensasjon.

I dag ble det vedtatt at det skal være regelstyrt finansiering av momskompensasjonsordningen. Det betyr at frivillige organisasjoner skal få en garantert og forutsigbar tilbakebetaling av moms, i stedet for å være avhengige av hvor mye penger staten tilfeldigvis setter av i statsbudsjettet hvert år. Dette er kjempegode nyheter for all frivillighet i Norge.

Hurra!